40 soruluk Orta Çağ Felsefesi sınav notları için değerlendirme testi


MS 2. YÜZYIL - MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ TEST SORULARI 

1. Orta Çağ felsefesi olarak bilinen tarihsel dönem hangi yüzyılları kapsamaktadır?

   A) MÖ 6. Yüzyıl - MS 2. Yüzyıl

   B) MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl

   C) 15. Yüzyıl - 17. Yüzyıl

   D) 18. Yüzyıl - 19. Yüzyıl

   E) 20. Yüzyıl Felsefesi


2. Orta Çağ felsefesinin merkezinde yer alan ana konular hangileridir?

   A) Doğa ve insan

   B) Ahlak ve siyaset

   C) Din, inanç ve Tanrı

   D) Evrenin ilk nedeni (Arkhe)

   E) Dil ve varoluş


3. Orta Çağ felsefesi, Antik Yunan felsefesinden ayrıldığı temel bir özelliğe sahiptir. Bu dönemde felsefenin temel amacı nedir?

   A) Bilmek için bilmek

   B) Eleştirel düşünceyi yaygınlaştırmak

   C) Dinî öğretileri temellendirmek ve anlaşılır kılmak

   D) Duyusal bilginin imkanını araştırmak

   E) Seküler bir yapı oluşturmak


4. Hristiyan felsefesinin Patristik ve Skolastik dönemleri olmak üzere iki ana dönemi vardır. Patristik dönemin (MS 2. - 8. yüzyıllar) temel karakteristiği nedir?

   A) Okul felsefesi (Schola) olarak anılması

   B) Savunma felsefesi (apolojetik) olarak bilinmesi

   C) Antik Yunan felsefesini tamamen reddetmesi

   D) Bilimsel yönteme odaklanması

   E) Tümeller problemini çözmesi


5. Skolastik felsefenin temel amacı nedir?

   A) Siyasal otoriteleri eleştirmek

   B) Yeni bilimsel bilgiler üretmek

   C) Dinî otoriteyi zayıflatmak

   D) Aklın vahiyle gelenleri kanıtlaması, denetlemesi ve açıklaması için felsefi kavram üretmek

   E) Sanat ve edebiyatı geliştirmek


6. Orta Çağ felsefesini Antik Yunan felsefesinden ayıran temel tavır hangisidir?

   A) Felsefenin rasyonel bir yapıya sahip olması

   B) Felsefenin dinî otoriteye bağlı olduğu için sorgulamaya ve eleştiriye kapalı olması

   C) Felsefenin dünyevi problemlere odaklanması

   D) Felsefenin doğa bilimleriyle iç içe olması

   E) Felsefenin akıl ile inancı tamamlaması


7. Hristiyan felsefesinde göze çarpan üç temel problem aşağıdakilerden hangisidir?

   A) Varlığın ne olduğu, değişimin imkânı, bilginin kaynağı

   B) Tanrı’nın Varlığının Kanıtlanması, Kötülük Problemi, Tümeller Problemi

   C) İrade Özgürlüğü, Sudûr Teorisi, Ahlakın Kaynağı

   D) Ruhun ölümsüzlüğü, Deizm, Rasyonalizm

   E) Öz ve varoluş, anlam ve yorum, diyalektik materyalizm


8. Hristiyan felsefesinde Tanrı'nın varlığını kanıtlamak için kullanılan "Ontolojik Kanıt"ın dayandığı temel düşünce nedir?

   A) Dünyadaki her olayın bir ilk nedene dayanması gerekliliği

   B) Evrendeki düzen ve amaçlılık

   C) Tanrı kavramının tanımı itibarıyla en yetkin ve kusursuz varlık olması

   D) Maddenin ezeli ve ebedi olması

   E) Bilginin yalnızca sezgiyle elde edilmesi


9. Hristiyan felsefesinde kullanılan ve "düzen ve amaç kanıtı" olarak da bilinen kanıt hangisidir?

   A) Kozmolojik Kanıt

   B) Ontolojik Kanıt

   C) Teleolojik Kanıt

   D) Hudûs Kanıtı

   E) Kozmogonik Kanıt


10. Kozmolojik Kanıt'ın (İlk Neden Kanıtı) temel argümanı nedir?

    A) Tanrı kavramının zihinde bulunmasının varlığını kanıtlaması

    B) Evrende gözlemlenen düzenin akıllı bir yaratıcıya işaret etmesi

    C) Nedenler zincirinin sonsuza gidemeyeceği ve bir ilk nedene (Tanrı) ihtiyaç duyulması

    D) Kötülüğün yokluğu sayesinde iyiliğin ispatlanması

    E) Tümellerin Tanrı'nın zihninde var olması


11. Hristiyan felsefesinde kötülük problemine getirilen temel çözüm nedir?

    A) Tanrı'nın kötülüğün olmasına izin verdiği, ancak nedeninin akılla anlaşılamadığı

    B) Kötülüğün, iyiliğin noksanlığı (yokluğu) olarak değerlendirilmesi

    C) Kötülüğün, Tanrı'nın iradesinin zorunlu bir sonucu olması

    D) Kötülüğün, maddi dünyanın yapısından kaynaklanan mutlak bir varlık olması

    E) Kötülüğün mutlak bir kötülük olarak kabul edilmesi


12. Augustinus, ahlaki kötülüğün kaynağını neye bağlamıştır?

    A) Tanrı'nın yetersiz gücüne

    B) Maddenin zorunlu eksikliklerine

    C) İyiliğin mutlak varlığına

    D) Yüce tözden (Tanrı) yüz çeviren, aşağı seviyedeki şeylere dönerek oluşan iradenin ahlak bozukluğuna

    E) Evrenin ezelî olmasına


13. Tümeller Problemi'nde savunulan "Kavram Realizmi"nin temel iddiası nedir?

    A) Tümellerin yalnızca dilsel sözcükler olduğu

    B) Tümellerin gerçek varlıklar olduğunu ve Tanrı’nın zihninde bulunduğunu

    C) Tümellerin tekilin içinde var olduğunu

    D) Tümellerin mutlak olarak bilinemeyeceğini

    E) Tümellerin sorgulanamaz dogmalar olduğunu


14. Tümeller tartışmasında, tümellerin gerçek varlıkları olmadığını ve yalnızca dilsel adlandırmalardan ibaret olduğunu savunan görüş hangisidir?

    A) Kavram Realizmi

    B) Konseptüalizm

    C) Nominalizm (Adcılık)

    D) Atomculuk

    E) Yeni Platonculuk


15. Orta Çağ felsefesi hangi Antik Yunan düşüncesinden (akımından) ruhun ölümsüzlüğü, sudûr ve Tanrı'ya yükseliş gibi görüşler alarak şekillenmiştir?

    A) Stoacılık

    B) Epikürcülük

    C) Yeni Platonculuk

    D) Kiniklik

    E) Sofizm


16. Platon'un hangi felsefi kuramı, Orta Çağ felsefesinde ruhun ölümsüzlüğü ve Tanrı’nın varlığının kanıtlanması gibi öğretilerin temellendirilmesine kaynaklık etmiştir?

    A) Diyalektik Yöntemi

    B) İdealar Kuramı

    C) Maieutik Sanatı

    D) Tümevarım Yöntemi

    E) Dört Neden Teorisi


17. İslam felsefesinde evrenin yaratılışı (yaratılış problemi) ile ilgili merkezi tartışma nedir?

    A) Maddenin atomlardan oluşup oluşmadığı

    B) Yaratmanın ezelî (başlangıcı olmayan) mi yoksa sonradan mı gerçekleştiği

    C) Evrenin sonlu olup olmadığı

    D) Evrenin maddi mi yoksa tinsel mi olduğu

    E) Evrenin rasyonel yollarla kavranıp kavranamayacağı


18. Fârâbî ve İbn Sînâ'nın evrenin yaratılışını açıklarken kullandığı, Tanrı’dan hiçbir amaç gütmeksizin zorunluluk gereği meydana gelme anlamına gelen teori nedir?

    A) Hudûs Kanıtı

    B) Sudûr (Taşma) Teorisi

    C) Teleolojik Kanıt

    D) Ontolojik Kanıt

    E) Dört Neden Teorisi


19. Kelamcıların ve Gazâlî'nin savunduğu, evrenin sonlu olduğu varsayımından hareketle belli bir zamanda Tanrı tarafından yaratıldığı yönündeki kanıt nedir?

    A) Ontolojik Kanıt

    B) Kozmolojik Kanıt

    C) Hudûs Kanıtı

    D) Teleolojik Kanıt

    E) Sudûr Teorisi


20. İbn Rüşd, evrenin yaratılış problemini nasıl ele almıştır?

    A) Evrenin ezelî olduğunu ve Tanrı'nın zorunlulukla yarattığını savunmuştur.

    B) Evrenin belirli bir zamanda yoktan var edildiğini savunmuştur.

    C) Yaratımın bir kerede olup bitmediğini, evrenin sürekli yaratıldığını savunmuştur.

    D) Evrenin sadece akılla kavranabileceğini söylemiştir.

    E) Evrenin sonsuz olduğunu ve Tanrı'nın ona müdahale etmediğini iddia etmiştir.

İstediğiniz gibi metindeki tüm `*` işaretlerini sildim. Düzenlenmiş metin aşağıdadır:


21. İslam felsefesi içinde, Tanrı'nın mutlak iyi olduğu tezi korunarak, kötülüğün asıl kaynağının insanın özgür iradesi olduğunu savunan filozoflar kimlerdir?

    A) Gazâlî ve El Kindî

    B) İbn Rüşd ve İbn Sînâ

    C) Fârâbî ve Mu’tezile

    D) İbnü’l-Arabî ve Sadreddin Konevî

    E) Cebriyye ve Kaderiyye


22. İbn Sînâ'ya göre dünyadaki kötülüğün kaynağı nedir?

    A) Tanrı'nın mutlak iradesi

    B) Mutlak kötülüğün yetkin bir varlık olması

    C) İnsanın özgür iradesi, maddedeki eksiklikler veya maddenin yanlış kullanılması

    D) Evrenin sürekli değişimi

    E) İyiliğin bilinebilmesi için zorunlu olması


23. İslam felsefesi içinde kötülüğü, iyiliğin ya da varlığın yokluğu/yoksunluğu olarak gören düşünce geleneği hangisidir?

    A) Kelam

    B) Tasavvuf

    C) Meşşâiyye (Yürüyüş Okulu)

    D) Mu'tezile

    E) Kaderiyye


24. İslam felsefesi içinde, insanın davranışlarından sorumlu tutulamayacağını, çünkü her şeyi yapanın Tanrı olduğunu savunan belirlenimci (determinist) görüş hangisidir?

    A) Kaderiyye

    B) Cebriyye

    C) Mu’tezile

    D) Mâtürîdiyye

    E) Eş'ariyye


25. İrade özgürlüğü probleminde, Tanrı'nın kuralları bildirdiğini, ancak insanların bu kurallara uyup uymamakta tamamen özgür olduğunu savunan görüş hangisidir?

    A) Cebriyye

    B) Kaderiyye

    C) İbn Haldûn'un görüşü

    D) Gazâlî'nin görüşü

    E) Fârâbî'nin görüşü


26. İslam felsefesinde bilginin kaynağı konusunda, bilginin akıl ve duyular yoluyla elde edildiğini, Platon'un doğuştan bilgi görüşünü reddederek zihnin başlangıçta boş bir levha olduğunu savunan filozof kimdir?

    A) İbn Sînâ

    B) Gazâlî

    C) Fârâbî

    D) El Kindî

    E) İbn Rüşd


27. Gazâlî'nin, duyusal ve akılsal tüm bilgilerin doğruluğundan şüphe ederek hakikate Tanrı'nın kalbe bıraktığı bir nurla ulaşıldığını savunduğu bilgi kaynağı nedir?

    A) Duyu organları

    B) Tümevarım

    C) Akıl (Rasyonalizm)

    D) Sezgi (İşrak)

    E) Vahiy (Nakil)


28. İslam felsefesinde, Tanrı'nın varlığı ve birliğinin vahiy olmasa bile insan aklıyla kavranabileceğini ve insanın buna yükümlü olduğunu savunan, aklı öne çıkaran kelam okulu hangisidir?

    A) Eş'ariyye

    B) Cebriyye

    C) Mâtürîdiyye

    D) Kaderiyye

    E) Selefiyye


29. Hristiyan felsefesinde "Anlamak için inanıyorum!" (Credo ut intellegam) sözüyle inancın bilgi edinmeden önce gelerek akla yol göstermesi gerektiğini savunan filozof kimdir?

    A) Tertullian

    B) Anselmus

    C) Augustinus

    D) Clemens

    E) Aquinalı Thomas


30. Hristiyan felsefesinde "İnanabilmek için anla, anlayabilmek için iman et!" formülüyle inanç ve aklın birbirini tamamlaması gerektiğini savunan filozof kimdir?

    A) Tertullian

    B) Anselmus

    C) Augustinus

    D) Aquinalı Thomas

    E) Ockhamlı William


31. İslam felsefesinde, felsefenin hakikatleri ile peygamberlerin mesajları arasında içerik bakımından bir fark olmadığını ve dinin kanıtlarını felsefeden alması gerektiğini savunarak tam uzlaşıyı savunan filozoflar kimlerdir?

    A) Gazâlî ve Sadreddin Konevî

    B) Fârâbî, El Kindî ve İbn Rüşd

    C) İbn Sînâ ve İbn Haldûn

    D) Mu’tezile ve Mâtürîdiyye

    E) Eş’ariyye ve Cebriyye


32. Hristiyan felsefesi ve İslam felsefesinin Orta Çağ dönemine ait ortak bir özelliği aşağıdakilerden hangisidir?

    A) Felsefeyi bilimsel faaliyetlerin önüne koymaları

    B) Filozofların çoğunun din adamı olması

    C) Felsefeyi dinî öğretileri temellendirme amacıyla kullanmaları

    D) Yunan felsefesini sorgulamadan kabul etmeleri

    E) Rasyonel ve seküler bir yapıya sahip olmaları


33. MS 8-12. yüzyıllar arasında Antik Yunan, Hint, Çin ve İran kültürlerine ait eserlerin Arapçaya çevrilerek İslam düşünce dünyasına kazandırıldığı önemli kültür merkezi hangisidir?

    A) İskenderiye Kütüphanesi

    B) Akademeia

    C) Lykeion

    D) Beytülhikme

    E) Toledo Çeviri Okulu


34. İslam coğrafyasında başlayan çeviri faaliyetlerinin 12. yüzyıldan itibaren Batı'ya aktarılmasında ve Rönesans'ın temellerinin atılmasında etkili olan İspanya'daki merkez neresidir?

    A) Sicilya

    B) İskenderiye

    C) Beytülhikme

    D) Toledo

    E) Atina


35. Çeviri faaliyetleri sonucunda Antik Yunan düşünce dünyasına ait metinlerin orijinallerinin kaybolmadan sonraki dönemlere ulaşması sağlanan dil hangisidir?

    A) Latince

    B) İbranice

    C) Arapça

    D) Yunanca

    E) Süryanice


36. İslam felsefesi geleneklerinden hangisi, dinî dogmaları farklı inançlara ve felsefeye karşı savunmayı amaçlayan bir düşünce hareketidir?

    A) Felsefe

    B) Tasavvuf

    C) Kelam

    D) Meşşâiyye

    E) Bâtınîlik


37. Hristiyan felsefesinde, Platon'un idealar kuramına dayanan, tümellerin insan zihninden ve bireysel varlıklardan bağımsız bir gerçekliğe sahip olduğunu savunan görüş hangisidir?

    A) Nominalizm

    B) Konseptüalizm

    C) Kavram Realizmi

    D) Deizm

    E) Determinizm


38. İslam felsefesinde bilginin kaynağı konusunda "vahye dayanan naklî bilginin akli bilgiden üstün" olduğunu, çünkü aklın hakikate ulaşmada güvenilir bir araç olmadığını savunan filozof kimdir?

    A) Fârâbî

    B) İbn Sînâ

    C) İbn Rüşd

    D) El Kindî

    E) Gazâlî


39. Hristiyan felsefesinde Tanrı’nın varlığını kanıtlarken, Aristoteles’in mantığını ve tümdengelimli çıkarımını kullanarak inancı temellendirmeye çalışan filozoflara ait olan dönem hangisidir?

    A) Patristik Felsefe

    B) Skolastik Felsefe

    C) Helenistik Dönem

    D) Yeni Platonculuk

    E) Postmodern Dönem


40. Orta Çağ Hristiyan felsefesinde, maddi dünyanın durumu nasıl görülmüştür?

    A) Sonsuz ve yetkin bir varlık

    B) Akılla tam olarak kavranabilen gerçeklik

    C) Tanrısal gerçekliğin soluk bir gölgesi

    D) İnsanın bilmek için bilmesi gereken bir alan

    E) Mutlak iyiliğin kaynağı



Cevap anahtarı:
  1. B

  2. C

  3. C

  4. B

  5. D

  6. B

  7. B

  8. C

  9. C

  10. C

  11. B

  12. D

  13. B

  14. C

  15. C

  16. B

  17. B

  18. B

  19. C

  20. C

  21. C

  22. C

  23. B

  24. B

  25. B

  26. C

  27. D

  28. C

  29. D

  30. C

  31. B

  32. C

  33. D

  34. D

  35. D

  36. C

  37. C

  38. E

  39. B

  40. C




Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Daha yeni Daha eski